Eerste complete dag stage

      Geen reacties op Eerste complete dag stage

Mijn eerste wekker ging om 6.30, daarna om 6.40 en toen om 650. Toen ben ik eruit gegaan en deed mijn ochtend ritueel, aankleden, lenzen in, mascara op, verder aankleden, luchtje, tas pakken, schoenen pakken, naar beneden, ontbijten, tanden poetsen en go. Met het ontbijt zat ik alleen, het was koud en ik was snel klaar. Voelde me echt en loner want thuis zitten we toch even (ook al zijn het  maar 20 minuten hooguit) samen.

Elsa en ik moesten nog wat lunch halen en aangezien ik al voor 8 uur klaar was, ging ik maar alvast naar Elsa. Zij slaapt om de hoek. Het is alsnog 7  minuten lopen ofzo, maar ik loop toch langs haar huis naar stage. Toen ik haar had opgehaald, liepen we nog even lang het kleine winkeltje op de route van onze stage. We moesten voor onze eigen lunch zorgen, we konen ook wel mee eten maar dat kost redelijk wat en alle leerkrachten nemen zelf mee. Aangezien ik door de weeks niet voor lunch betaal, moet ik het zelf regelen. Gelukkig vind ik dat niet zo heel erg en is het niet duur als je goed inkopen doet.

Toen we aankwamen, moesten we ons weer inchecken. Ik blijf het raar vinden. We kregen weer een ‘visitor’ badge (zodat de ouders wisten dat wij daar niet werkelijk werken) en ieder ging naar zijn eigen klas. Ik had nu de vaste leerkracht en niet weer een invaller. Ik had mijn tas en jas in de kast gelegd in de klas en liep naar de leerkrachten kamer. Daar was miss Street ook niet, ze heet eigenlijk Amy maar de leerlingen zeggen miss Street. Zo ben ik voor hun miss Stephanie, want mijn achternaam was te moeilijk.. miss Harskamp. Ik zou het eigenlijk heel raar vinden als ze me zo zouden noemen.  Op stage in Nederland zeggen ze ook gewoon juf Stèphanie. Maar goed, ik kon Amy dus niet vinden. Ik rondje school, bleek het dat ze in de knutselruimte achterin de klas was. Er is een klein hoekje waar alle knutsel spullen staan, een wasbak en alle verf etc etc. Maar als je daar bent, zie je het niet vanaf de ingang van de klas. Met een foto word het duidelijk.

Toen ik Amy had gevonden en zij bezig was met papier te snijden, liet ik blijken dat ik er was. De leerlingen kwamen om 8.45 binnen. Ik moest strookjes in hun schriften plakken. Boven elke opdracht is een strookje waarbij duidelijk staat uitgelegd wat ze hebben geleerd. Zo word elke pagina duidelijk.
Toen ik daar mee klaar was, was de dag al begonnen. De leerlingen zaten op het tapijt bij de leerkracht. Ze begonnen met iets wat een leerling had meegenomen.

Toen de volgende les begon, kwam er een soort rouleringssysteem. Dit was best raar maar ook wel slim. De leerlingen van 3 klassen  waren verdeeld in 3 groepen. Dit ging om niveau van het vak. De sterke leerlingen zaten bij een leerkracht, de gemiddelde bij een leerkracht en de zwakke bij een leerkracht. Zo kon iedere leerling op zijn eigen niveau leren en werken. Best slim. Dit werd gedaan met schrijven en rekenen. Engels (taal dus) deden ze in hun eigen klas. Zodra rekenen voorbij was, hadden de leerlingen 10 / 15 minuten de tijd om naar buiten te gaan. Ze pakte een stuk fruit en een pakje melk en gingen naar buiten. Alle leerkrachten gingen naar de leerkrachtenkamer er dronken een kop thee. Dit gebeurde allemaal rond 11.00 terwijl dat bij ons om 10.00. Ze kregen ook een heel klein appeltje of peertje.

Toen ze weer binnen kwamen ging miss Street verder met de les. De leerlingen waren bezig met een poëzie, miss Street las er een voor, die oefende de leerlingen in groepjes van 4 en daarna moesten ze voor de klas de poëzie presenteren. Ze konden het aflezen van het bord, maar het ging om het feit hoe ze praten, hoe ze staan en of ze hoorbaar zijn. Groepje voor groepje stonden voor de klas, de leerlingen zaten nog steeds op het tapijt maar dan met hun rug naar het digibord. Behalve de leerlingen die de poëzie aan het presenteren waren, zij stonden met hun gezicht naar het digibord. Groepje voor groepje werd besproken hoe iedereen het deed en of ze zich hielden aan de punten. Als een leerling het niet goed deed, werd dat ook keihard duidelijk gemaakt. Ze zijn echt streng hier. Ze hebben op het whiteboard een klein hoekje waar staat: ‘Calling out’. Als iemand hardop praat wanneer ze stil moeten zijn, komt zijn naam daar te staan. Elke keer dat zijn naam daar staat, gaat er 5 minuten van zijn lunchpauze van af. Als ze er meerdere keren op komen te staan, gaan er dus per keer 5 minuten af. Aan het einde van de ochtend en de middag en tussendoor krijgen de leerlingen een sticker als ze echt goed hun best hebben gedaan. Die krijgen ze op hun kleding en verzamelen ze waarschijnlijk thuis ofzo. Op zich wel leuk maar voor mijn doen te overdreven. Je kan een kind ook complimenteren in plaats van steeds een sticker. Maar dat is hun manier van werken. Zo kregen de leerlingen dus een sticker die goed gepresenteerd hadden.

Voor de middag werd ik gevraagd om de voorkant van een piratenschip van karton te maken. Na de vakantie is het thema piraten en een hoekje van de klas word daarvoor ingericht. Er stonden 2 grote kartonnen platen in het knutselhoekje. Daar kon ik dan de punt mee maken. Het was mij opgevallen dat 1 plaat over zou blijven, dus bedacht ik me dat ik daar een stuurwiel van kon maken. Gelukkig vind ik dat wel leuk om te doen.

Toen de middag was begonnen, gingen de leerlingen weer naar het tapijt. Ze hadden het nog steeds over India en keken er filmpjes over. Ze moesten in hun schrift schrijven en verzinnen van een begin van hun eigen poëzie. Het ging erom dat ze 1 ding (dier of voorwerp) uit India kozen en daar iets voor bedachten. Dus bijvoorbeeld:     1 slapende leeuw.
2 grote olifanten
3 mooie diamanten
En zo maar door tot 10. Morgen gaan we er verder mee.

Aan het eind van de middag, had ik minder te doen en begon ik aan het tekenen van de stuurwiel. Ik vroeg om grote rondjes en kreeg een hoepel. Met middel van een ander rondje, kon ik er een kleiner rondje in maken. Ik had een houder ding getekend die ik los kon uitknippen en met een splitpen de stuur op kon zetten. Zo kon de stuur ook echt draaien. Toen ik klaar was met tekenen, was het alweer 15.00 en gingen de leerlingen naar huis.

Toen iedereen weg was, kon ik ook gaan. Elsa liep met mij mee en we deden wat boodschappen voor de lunch van de rest van de week. We hadden nog met Jason geklets over een prepaid kaart en daarna gingen we boven bedenken waar we nog meer heen wilde in de vakantie. Jammer genoeg is de trein zo duur en ben je afhankelijk van de bussen. Helaas zit je zo 3 uur in de bus als je ergens heen wilt. We moeten nog maar even kijken. We willen sowieso Cheltenham in en naar Gloucester waar een kathedraal staat waar Harry Potter is opgenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *