Week 7, stage week 6

Deze week was eigenlijk niet heel bijzonder.

Maandag ben ik plotseling mee gevraagd op een schooluitje naar iets heel gaafs. Ik ga er lekker niks over vertellen. Jammer hé.

Voor de rest van de week verliep het eigenlijk normaal zoals elke week. Elke dag weer klusjes die stom zijn of juist leuke activiteiten met een groepje leerlingen.

Volgende week is de laatste week. Ik ga zeker een aantal leerlingen en leerkrachten missen. Ze zijn allemaal heel aardig en proberen ons er ook bij te betrekken. Toch heb ik mijn klas het idee dat ze me meer als hulpje zien dan als iemand die ook iets met de leerlingen kan doen. Bij de andere klas deed ik meer met de leerlingen. Dit had ik wel al een beetje gehoord van Elsa, dus zag er ook een beetje tegenop om te wisselen. Beter nog, had er eigenlijk niet zo’n zin in. Maar de ervaring voor haar is ook wel leuk.
De rest van de leerkrachten “lenen” ons ook wel om hun te helpen als ze meer begeleiding nodig hebben of iets. Sommige weten nu al niet wat ze moeten zonder ons. Leuk ^.^

Volgende week gaan we op de vrijdag oliebollen bakken, dat schijnt echt iets Nederlands te zijn. Ook hebben we op de vrijdagavond een feestje, de directrice gaat met pensioen en viert dat. Iedereen in de school blij, ze is niet zo gelieft. Zodra zij weg is schijnt het echt een leuk feest te worden. De hele week dus maar vroeg naar bed om het vrijdag later te kunnen maken ;).

Na volgende week komen mama en Maria 😀 Wordt echt een mutsenweek! En als het goed is word het ook nog eens mooi weer :D. De stedentrip heb ik ook al gepland :P. Alleen nog even kijken welke dag wat.. Haha, zij nemen niet mij mee, ik hun gewoon :P. Super veel zin in!!

Week 6, stage week 5

Elsa en ik zijn geruild van klas.
De hele week was een beetje kijken hoe het eraan toe gaat.

Ze hadden op maandag-dinsdag-woensdag iets van math buiten. Ze gingen aan de slag met verschillende inhoud van verschillende flesssen / bakjes etc. Ze waren bezig met tellen, meten met voetstappen, zoeken van bepaalde figueren en een pittenzakje op een getal gooien en dan eerst dat getal opzeggen en dan pas ernaar toe lopen. Er zijn op 2 verschillende plekken op het schoolplein een getallen viekant gemaakt met de getallen van 1 t/m 100.

In de ochtend hielp ik kinderen met het maken van een politieauto / brandweerwagen of een ambulance. Ze waren bezig met de ‘reallife superheroes’.

Verder ben ik bezig geweest met werkjes inplakken, een ‘spring board’ maken en her en der geholpen.

Oh, op de dinsdagmiddag gingen we met de ‘science club’ naar een college. Normaal gesproken komen er 3 meiden van die opleiding naar onze school, maar om nu eens een keer met microscopen enzo te gaan werken, gaan ze 3 keer voor de paasvakantie naar hun toe. Elsa en ik werden mee gevraagd voor extra begeleiding. En dan ook de aankomende 2 keer.

Was minder bijzondere week. Nog maar 2 weken stage en dan een week vakantie :D. Dan alweer naar huis. Gaat snel.

Week 5, stage week 4

Laatste week in deze klas, volgende week ruilen van klas met Elsa. Sommige leerlingen ga ik echt missen, maar sommige totaal niet. Er zitten een paar “stoute” leerlingen tussen en iemand die het leuk vind dat ik niet de werkelijke juf ben. Hij probeert echt van alles en nog wat..

Maandag ochtend begon met een uitje naar een museum. Ik ging met een andere klas mee en had 5 jongetjes die ik in de gaten moest houden. Best schattige jongetjes, ze kende me niet maar begonnen wel hele verhalen te vertellen. Deze maandag is Elsa ook van gastgezin verandert. De vrouw van het stel was gemeen en niet eerlijk tegenover Elsa als student zijne. Nu heeft ze een lief gezin en voelt zich al meer thuis.

Dinsdag was een normale dag. Bijna alles verliep zoals het hoorde. Dan krijg je weer die ene leerling die niet naar mij wilt luisteren en een ander leerling die het leuk vind om daarbij te horen. Gelukkig zei de leerkracht van de klas er wat van en ging het weer een beetje.

Woensdag verliep ook als een normale dag. Jane van het Gloucester college kwam langs om ons eventjes te observeren. Dit gaat ze vanaf nu elke week doen. Ze schrijft dingen op en rapporteer het en stuurt het naar ons. Dat kan mooi in onze portfolio.

Donderdag gingen we naar een paardenrace. Het is het Cheltenham Festival dat jaarlijks gebeurt. Er komen mensen uit allerlei landen en veel Ierse mensen om naar de races te kijken en geld te winnen (of verliezen). We hebben een schoolopdracht over het cultuur hier in Engeland en de plaats waar we wonen. We moeten een fotorapportage maken van een culturele onderneming zeg maar. Nou.. We hebben iets van 104 foto’s genomen die dag. Er zitten mooie tussen en minder mooie, maar was een top dag. We hebben zeker de sfeer geproefd alleen nergens op gewed. We hadden geen idee op wie we moesten wedden en waarschijnlijk meer verliezen dan winnen. Dat vonden we dus een beetje zonde van ons geld.

Vrijdag was de laatste dag in deze klas. Sommige kinderen zeiden dat ze me echt gingen missen, anderen maakte het niet uit. Gelukkig ben ik nog wel op school, dus dat was een opluchting voor ze. Ik heb een grote kaart van ze gekregen met allerlei tekeningen erop. Echt super leuk!

Zaterdag hadden we een soort studiedag op het Gloucistershire College. Er waren allerlei mensen die een avondcursus volgen en werken met kinderen. Van kinderopvang tot basisschool tot nany. Sommige onderdelen waren leuk en leerzaam, andere dingen kon ik niet echt volgen en was ook minder interessant. ’s Avonds gingen Elsa en ik uit eten bij een Chinees restaurant. Dat was echt lekker en gaan we zeker nog een keer over doen als papa en mama hier in Cheltenham zijn.

Zondag hebben we booschappen gedaan voor de lunch en genoten van het mooie weer. Dat is zeldaam hier. Jammer dat die Engelsen zich weer zo overdreven zomers moeten aankleden….

Week 4, stage week 3

Mijn maandag en dinsdag verliepen gewoon als een normale maandag en dinsdag. Dinsdag was het ‘Pancake day’. Dat is 6 weken voor Pasen en dan vieren ze het met pannenkoeken omdat pannenkoeken van ingredienten uit de natuur zijn die dan weer bloeien enzo. Best grappig. Ze waren verbaasd dat wij het niet kende.

Woensdag gingen Elsa en ik mee met de dansgroep naar hun optreden in ‘ The Townhall’. Het was een heel mooi en redelijk groot gebouw waar leerlingen van scholen uit Cheltenham en Gloucester kwam om een dans te doen voor hun ouders en andere scholen. Onze groep danste op Triller van Michael Jakson. Ze hadden zwarte kleding aan waar Elsa de botten op had geverfd en sliertjes aan hun shirt (waar ik mee aan had geholpen). Hun haren zaten wild terug gekamt en ze hadden een wit gezicht met zwarte kringen bij hun ogen. Zag er heel leuk uit. Rebble ging ook mee op deze avondtuur. Toen ze meiden hun generale repetitie al hadden gedaan en lang moesten wachten, namen Elsa en ik ze mee naar buiten en deden spelletjes met ze.

Donderdag verliep de dag weer als een donderdag. Jane van de Gloucestershire College kwam nog lang om te vragen hoe het met ons ging en te vertellen dat ze volgende week ons eventjes komt observeren.

Vrijdag was het een gekke dag. Het was ‘World book day’. Ik ging als Pippi Langkous en had mijn haar in 2 vlechtjes (door middel van ijzerdraad) overreind staan. Iedereen vond het geweldig. Een meisje verkleed als Tinkerbell: Hoe doet u dat? Ik: Met een beetje magie, kan je alles. Ze was helemaal verbaasd :O aah zo lief.

Zaterdag een dagje huiswerk gehad en zondag lekker gewinkeld bij de Lidl. Zondag mijn eerste ijsje van dit jaar gehad <3. Het was super lekker weer en wandelde in een simpel lange mouwen shirt naar de stad. Daarna nog bij mij in de tuin gezeten. Was een lekkere zondag. Van de week word het als het goed is ook mooi weer en dan lekker naar de paardenrace festival!

Stage week 2

Maandag stond ik op met het gevoel dat ik zonder doel naar stage gingen. De leerkrachten hadden een studiedag en Elsa en ik waren de enige die niet mee deelde aan een groep en dingen in de klas gingen doen. Toen ik aan kwam, kreeg ik een paar dingen die ik kon gaan doen en als ik daar mee klaar was, kon ik nog wel wat aan het schip doen. Nou.. Ik wilde verder met het schip maar ik wist niet wat ik allemaal kon gebruiken. Ik liep naar Elsa haar klas en hielp haar maar met lamineren. Ze moest een hoop lamineren en uitsnijden. In de lunchpauze kon ik vragen of ik alles wat er lag kon gebruiken en dan mocht. ’s Middags was ik begonnen aan het schip die er goed uit zag. Ondertussen kwam Jane nog langs van het Gloucestershire College. Ze vroeg hoe het ging en of we op onze plek zaten bij het gastgezin. Zo niet, kunnen we haar altijd mailen. Ook al is dat voor mij niet nodig ;).
Van 11 t/m14 maart zijn er paardenraces hier in Cheltenham. Veel mensen uit het land maar ook veel Ieren komen naar Cheltenham. Elsa en ik wilde daar dol graag heen maar kwamen erachter dat het op een schooldag valt. Aangezien we die uren ook nodig hebben, zouden we eigenlijk niet kunnen gaan… Gelukkig mag het van de school en Jane en gaan Elsa en ik een kijkje nemen bij een echte Cheltenham Festival. Hierdoor kunnen we ook meteen een schoolopdracht afronden.

Dinsdag kwamen de leerlingen weer allemaal in hun uniformen naar school. De dag verliep gewoon als een normale schooldag. Er kwam een nieuwe jongen in de klas die iets met gedragsproblemen had, maar daar was niks van te merken. Ik hielp groepjes en plakte werkjes in schriften. In de middag vertelde ik over Rebble en dat ze hem mee naar huis mogen nemen voor 1 nacht. De hele klas was enthousiast. Foto uploaden lukt me jammer genoeg niet.

Woensdag was ook weer een gewone schooldag. Ik hielp de nieuwe jongen waar het moest, hielp groepjes en ik word steeds meer gevraagd door de kids om hulp. Na school hebben op school koken, iets met experimenten, iets met art en dansen. Daar kan je je kind voor opgeven en moet iets over betaald worden. Vorige week war ik bij het art groepje en nu bij dans. Ik werd ’s ochtends gevraagt of ik volgende week woensdag (aankomende dus) mee wil naar hun dansoptreden in het theather in Cheltenham. Ik zei natuurlijk meteen ja.
Die avond werden door de leerkracht die over buitenland stage gaat en de volgende dag bij ons een kijkje zou nemen, uitgenodigd om wat te komen drinken. We werden gebracht door het gatgezin van Elsa en liepen terug. Dat was ongeveer 40 minuten lopen. Moe in bed gaan liggen en snel in slaap gevallen.

Donderdag kwam dus die leerkracht een kijkje nemen. Hij sprak in het Nederlands tegen ons terwijl wij hadden duidelijk gemaakt hadden dat we in de school Engels praten en al helemaal als er een Engels persoon bij is (die was er want er was nog iemand van het College bij). Verder de dag nog groepjes begeleid en de klas nog mooi gemaakt want er kwam vrijdag inspectie. Ook die avond moe in slaap gevallen.
Het konijn mocht met de nieuwe jongen mee naar huis.Hij gedraagde zich heel goed en wilde het graag.

Vrijdag de hele dag bezig geweest om de klas zo goed mogelijk opgeruimd te houden. Dat was nog best lastig. De klassen zijn heel druk en vol met van alles en nog wat aan de muren. Bij ons zou dat meteen afgekeurd worden. Gelukkig hangen er wel nuttige informatie en gaan de kinderen er ook werkelijk heen als ze iets vergeten zijn. Na 15.00 kon ik naar huis en heb de rest van de middag niks gedaan.

Zaterdag zou ik huiswerk maken en zondag pas boodschappen doen voor de lunch. Ik zag alleen op mijn mobiel dat het zondag zou gaan regenen en zijn dus zaterdag naar de Lidl gegaan. Daar was het een stuk rustiger en goedkoper dan de grote of dichterbij zijne supermarkten genaamd ‘Tesco’. Was ook wel goed om iets herkenbaars te zien dat we konden kopen voor onze lunch.

Zondag (vandaag) kwamen er vrienden van Marine en Jason. We hadden een warme en uitgebreide lunch. Het was lekker en hoef geen avondeten meer. Hun vrienden waren heel aardig en betrokken me er ook wel bij. Beetje jammer dat ik ze niet altijd kon volgen… Ze praten zo snel…

Op naar stage week 3. Ik zit hier nog maar 6 weken… Alweer 3 gehad.

Vakantie

De afgelopen week was het vakantie. Elsa en ik hebben een hoop gezien en zijn naar verschillende mooie plaatsen geweest.

De eerste zondag van de week, gingen we de stad hier in Cheltenham in. Dit is een mooie en grote stad. Het is ongeveer 20-30 minuten lopen. We liepen als eerst op de Primark af en zijn daarna gaan zitten bij de Starbucks. Zelf leuke dingen gekocht bij de Primark :D. Daarna zijn we de winkelstraat nog in geweest. We kregen bij Elsa thuis te horen dat we voor maandag werden uitgenodigd om met een onderwijsassistent uit haar klas mee te rijden naar Tewkesbury. Zij ging daar met 2 anderen wat drinken en konden wij rondlopen.

Maandag gingen we dus naar Tewkesbury. Dat was ongeveer 10 min rijden. Het is een heel klein dorpje met een Abby. Je hebt een Church, Cathedral en een Abby zit daar tussenin (is ons verteld). Het dorpje zelf had ook nog eens last van hoog water, maar gelukkig konden we er wel heen.

Dinsdag bracht Jason ons naar Gloucester. Daar staat een kathedraal waar een paar gangen zijn gebruik voor de film Harry Potter. Dit is een grote en mooie kathedraal. Om het hoekje was het huisje van Beatrice Potter. Zij schreef kleine kinder boekjes. Daar heb ik een klein boekje gekocht die speciaal over Gloucester gaat. Ook Gloucester is een mooie stad met een hoop leuke winkels :D.

Woensdag gingen we naar Bristol. Dat is echt een drukke en hele grote stad.
Het eerste mooie gebouw zagen we al meteen toen we het station uit liepen en we ons omdraaide… Het station was zoo mooi. Jammer genoeg lukt het met niet om foto’s toe te voegen, anders kon ik het laten zien. We zijn bij een kerk geweest, langs een kathedraal, langs andere mooie en grote gebouwen en bij de stand. Er was een super grote mooie universiteit waar mensen steeds in gingen, dus wij ook.. Bleek er een open dag te zijn. We zijn er toen maar weer uit gegaan :P. We zijn nog naar een torentje gegaan waar we jammer genoeg niet in konden en verder gelopen naar een hele mooie brug. Wat hebben we veel gelopen…

Donderdag was een dag voor mezelf. Ik heb niet veel gedaan.. Beetje rond gehangen thuis, beetje op facebook en een film gekeken.

Vrijdag gingen Elsa en ik boodschappen doen. We moesten lunch kopen voor volgende week want dan begint stage weer. Ook was ik erachter gekomen dat bij de stad een Lidl zit, daar ga ik volgende week mijn boodschappen doen. ’s Middags gingen Elsa en ik bij mij thuis zitten. We maakte wat chocolade warm in een pan en doopte er banaan, aardbijen en marsmellows in. Mmmmmh dat was echt lekker <3.

Zaterdag was weer een dag voor mezelf. Jason sliep beneden en Marine was weg. Ik heb de hele dag op bed met thee, chippies en chocolade een serie op mijn ipad gekeken.

Zondag, vandaag, doe ik ook niet veel. Ik heb een stukje gemaakt die ik als begin bladzijde in het dagboekje van Rebble kan schrijven. Verder heb ik nog dingen uitgezocht en dit getypt. Morgen weer lekker naar stage en maar eens beginnen aan mijn huiswerk. Vanaf dan zullen de dagen extra snel gaan…

Laatste dag van week 1

Vanochtend hoorde ik dat er begin april een easter holiday is. Deze vakantie duurt 2 weken en begint op 7 april. 12 april gaan we naar huis, dus voor we weg gaan hebben we nog een week vrij :D.

Ik kwam op school en had niet veel te doen. De voorkant van het schip was af en het stuurwiel ook. Alleen moet ik er wel nog voor zorgen dat het stuurwiel ook werkelijk blijft staan.

Ik pakte een kop thee en al gauw kwamen de leerlingen binnen. Het viel mij meteen op dat de leerlingen geen uniformen aan hadden maar gewone kleding. Ik vroeg of dat elke vrijdag mocht? Dat mag dus op de laatste dag voor een vakantie. De leerlingen liepen er net zo bij als de leerlingen in mijn eigen stageklas in Nederland. Voelde me nu meer thuis. De uniformen staan super schattig hoor, daar niet van. Het is ook heel netjes en oogt meteen anders.

De leerlingen hadden allemaal iets leuks mee van thuis. Sommige leerlingen hadden een tekening of chocolaatje vanwege Valentijn voor Miss Street.

Ik kreeg de opdracht om rondjes en andere dingen te lamineren. Jammer genoeg had ik al een paar rondjes gisteren uitgenipt en mocht ik ze nu lamineren met het gevoel dat ik ze weer opnieuw mocht gaan uitknippen. Goed, ik dus lamineren, piratenschip raampjes, iets van een spelletje, piratengeld briefjes en zeker meer dan 100 rondjes. Goed, ik gelamineerd en terug in de klas. De klas ging per groepje hun eigen India woordenboek maken. Ieder in het groepje koos een woord, schreef het op het papiertje en legde uit wat het was. Ook konden ze er in een hokje een tekening bij tekenen.
Zodra de tijd om was, moesten ze het op alfabetische volgorde leggen (waar wij assistenten dus bij hielpen) en konden ze het op lege blaadjes plakken wat een boekje werd.

Toen de ochtend voorbij was, hadden wij een lunch. Er kwam een doos met fruit waar we uit mochten pakken. De leerlingen krijgen elke dag een fruit. Alles wat over blijft word verzameld en als niemand van de leerkrachten het meenemen, word het weggegooid. Ik had een lekkere banaan en een zak wortelen mee voor thuis. Kan ik als een konijntje aan knabbelen.

’s Middags keken de leerlingen een film. Het was de laatste middag voor een vakantie. Ze kregen onder de film ook een beetje popcorn. Ik was begonnen met het knippen van de figuurtjes die ik die ochtend gelamineerd had. Soms een beetje handoefeningen en weer door. Ik kan je echt vertellen dat je vingers echt zeer gaan doen naar veel knippen in karton. Ik kan het echt nog steeds voelen.

Om 14.30 was er de laatste bijeenkomst. Alle leerlingen kwamen bij elkaar en het zag er anders uit dan wanneer iedereen een uniform draagt. Wel grappig dat verschil. Ik kwam iets later en had het ijskoud, dus ging ik in de hal bij de verwarming zitten. Eerst opwarmen dacht ik. Er werden over de afgelopen periode tekeningen en werkjes uitgezocht die heel goed waren. Die werden daar gepresenteerd en de leerlingen kregen een certificaat achtig iets mee naar huis. Zo staan ze toch eventjes in het zonlicht.

Toen was het gauw 15.00 en konden de leerlingen en ik lekker naar huis. Elsa en ik hoorde dat er de maandag na de vakantie eigenlijk een soort studiedag is. Eerst hoefde we misschien niet te komen maar uiteindelijk wel. Misschien is er genoeg te doen dan? We zullen zien.

Nu eerst week vrij en dingen in de omgeving bekijken.

Begin het dagritme te leren

Ik kwam weer op school, weer aangemeld in het boek en een Visitor batch opgehaald. Ik naar de klas, jas en tas in de kast en kop thee gehaald. Op mijn planning stond om het stuurwiel af te maken en ervoor te zorgen dat die blijft staan. Dit was jammer genoeg nog lastiger dan ik dacht. Door de verf was het karton iets zachter geworden. Miss Street zei dat ze wel iets van stokjes had, dus dat liet ze me zien.

Toen ik een paar stokken had gepakt, ging ik op zoek naar de juiste plakband. Aangezien ze geen tape hadden, moest ik het maar doen met wat ze hadden. Naar verschillende geprobeerd te hebben, bleef het uiteindelijk een beetje zitten. Nu had ik nog een probleem; hij viel steeds om. Nu moet ik dus tegen het stokje aan de achterkant nog een dwarsbalkje leggen zodat die wel blijft staan. Hier heb ik nog geen tijd voor genomen, dus moet ik nog doen. Op het wiel heb ik een donker rondje getekend en lijntjes zodat je een beetje kan zien wat de vorm is. Ik kreeg veel complimenten over hoe het eruit zag, dus vond ik wel leuk.

In de ochtend gingen de leerlingen een deel maken van een eigen Indian woordenboek. Ze moesten bij letters iets verzinnen wat met het land te maken hand.
Bijvoorbeeld:    M is for Monsoon. Monsoon is a month of rain in India.
Dit moesten ze met minimaal 5 letters doen.

Daarna moesten de leerlingen al hun boeken klaarleggen. Miss Street had vanmiddag en vanavond gesprekken met de ouders. Ze doen dit vanaf 1 uur ’s middags zodat de ouders die niet werken, eerder kunnen komen. Op zich wel slim. Mijn stagebegeleider heeft 2 avonden vol gepland tot 22.00 ’s avonds. Echt lang. Als wij nou zoveel leerkrachten en assistenten hadden, hadden wij het ook kunnen doen. Als er tenminste mensen zijn die niet werken?

In de middag was dezelfde vrouw er als maandagmiddag. Ze vroeg nu naar een ander woord dan ‘hallo’ dus ik zei ‘goedemiddag’. Nou ik kan je vertellen; dat vinden ze lastig. De ‘g’ is natuurlijk lastig, maar de klank klinkt echt heel leuk. Toen alle namen weer werden opgelezen, gingen we naar de grote hal voor weer een bijeenkomst. Dit keer ging het over de liefde en Valentijn, want morgen is het natuurlijk Valentijn. Toen we terug kwamen, kleedde de leerlingen zich uit en trokken hun gymkleding aan. Ik had geen idee wat er ging gebeuren. Ondertussen begon ik met de voorkant van de boot. Ik knipte het andere gedeelte in 2e en vroeg aan de assistente naar hetzelfde papier als waar de muur al mee versierd was. Leek mij leuk dat het ook echt door liep. Zij wees mij het hok aan waar al het papier ligt en zo liepen we door de grote zaal. Daar was mijn klas, aan het gymmen karate achtig iets. Het was geen karate maar wel die richting. Gaat over zelfvertrouwen, met elkaar dingen doen en echt bewegen. Best zwaar voor ze wat ik zag.

Goed, ik weer in de klas en maakte de voorkant van de bood af. Nog even golven en klaar. De leerlingen kwamen terug en het was alweer tijd om naar huis te gaan. Ik kon ook lekker naar huis en heb toen niet veel gedaan. Wat thee gedronken, dit verslag gemaakt en gegeten. Daarna lekker bedje in.

Marine doet aan Reiki en Jason ligt vroeg op bed. Als Marine Reiki doet, kan ik de woonkamer niet in, dus kan kiezen; koude keuken of lekker in mijn warme kamer…. Die keuze is niet zo moeilijk.

Tweede complete stagedag

Toen ik op school aan kwam, zat de leerkracht in haar sportkleding. Ik vroeg of er een sportdag was of iets, maar het was geen sportdag maar de leerlingen deden wel iets aan sport. Verder werd er mij verteld dat ik het schip kon afmaken. Aangezien ik met het stuur was begonnen, kon ik het stuur afmaken. Ik pakte een kop thee, een schaar en begon in het karton te knippen. Dit was echt lastig. Eerst deed ik de grote stukken die ik niet gebruikte. Zo kon ik makkelijker bij het stuur komen. Elsa zei al dat ik het niet beter met een mes kon doen, maar dat leek me voor zo iets groots niet handig. Toen ik het onderstelsel al had uitgeknipt, kon ik aan het stuur zelf beginnen. Mijn hand deed inmiddels zeer en ik pakte er een stoeltje bij. De leerlingen vonden het allemaal interessant en begonnen te raden wat het nou was.

Toen het stuur eindelijk uitgeknipt was, moest ik er nog kleine stukjes tussendoor uithalen. Met de schaar ging dit lastig, dus besloot toen om wel een mes te pakken. Dat ging iets makkelijker. Omdat er op de achterkant plakband zat en met plakband een postadres etc. ging het alsnog lastig. Toen ik daar mee klaar was, deed mijn rechterhand echt pijn. Ik pakte bruine verf en begon met het verven van het onderstelsel. Toen laag 1 daarop zat, deed ik een kant van de stuur.  Terug naar het onderstelsel voor laag 2 en daarna voor laag 2 van de stuur. Eind middag kon ik de achterkant doen van beide. Ik kreeg tussendoor steeds complimenten dat het er goed uit zag.  Uiteindelijk ben ik hier de hele ochtend mee bezig geweest.

In de middag deden de leerlingen hun sportkleding aan en gingen naar de zaal. Ze waren daar ongeveer een uur. Mooi moment om voor mij verder te schilderen. Toen ze terug kwamen, liet de leerkracht het filmpje zien wat ze hadden gedaan. Zo kunnen de leerlingen naar zichzelf terug kijken. Ze deden een soort dansje. Voor mij niet duidelijk waarom de leerkracht nou de hele dag in haar sportkleding liep, het zag er ook niet echt warm uit. Toen ze terug kwamen werd er aan mij gevraagd of  ik bij een groepje kon gaan zitten. Gisteren hadden ze een dier / voorwerp verzonnen met daar iets voor. Bijvoorbeeld: 1 slapende leeuw etc.
Daar moesten ze nu een eigen poëzie van maken, het hoefde niet te rijmen.
Bijvoorbeeld:    1 slapende tijger ligt in het gras
2 grote olifanten lopen door het bos
En dat met de 5 dingen die ze gisteren dus hadden opgeschreven.

Na dat werd het al gauw 15.00 uur en kon ik ook alweer naar huis. Ik ging met Elsa mee naar haar huis. We gingen nog even kijken over hoe en wat voor de vakantie, maar daar was niet veel van gekomen. Toen het op haar kamer koud was, gingen we nog even beneden zitten. Daar is het altijd warm, bij haar beneden. Hier beneden is het altijd koud, dus zorg ik ervoor dat het op mijn kamer altijd lekker is. Rond 18.00 ging ik naar huis en dook achter mijn computer. Jason lag op bed en Marine was nog niet thuis. Maki was er ook nog niet. Ik snel mijn kacheltje aangezet.

Het avondeten was lekker, daarna nam ik een douche en ben lekker mijn bed in gegaan.

Eerste complete dag stage

Mijn eerste wekker ging om 6.30, daarna om 6.40 en toen om 650. Toen ben ik eruit gegaan en deed mijn ochtend ritueel, aankleden, lenzen in, mascara op, verder aankleden, luchtje, tas pakken, schoenen pakken, naar beneden, ontbijten, tanden poetsen en go. Met het ontbijt zat ik alleen, het was koud en ik was snel klaar. Voelde me echt en loner want thuis zitten we toch even (ook al zijn het  maar 20 minuten hooguit) samen.

Elsa en ik moesten nog wat lunch halen en aangezien ik al voor 8 uur klaar was, ging ik maar alvast naar Elsa. Zij slaapt om de hoek. Het is alsnog 7  minuten lopen ofzo, maar ik loop toch langs haar huis naar stage. Toen ik haar had opgehaald, liepen we nog even lang het kleine winkeltje op de route van onze stage. We moesten voor onze eigen lunch zorgen, we konen ook wel mee eten maar dat kost redelijk wat en alle leerkrachten nemen zelf mee. Aangezien ik door de weeks niet voor lunch betaal, moet ik het zelf regelen. Gelukkig vind ik dat niet zo heel erg en is het niet duur als je goed inkopen doet.

Toen we aankwamen, moesten we ons weer inchecken. Ik blijf het raar vinden. We kregen weer een ‘visitor’ badge (zodat de ouders wisten dat wij daar niet werkelijk werken) en ieder ging naar zijn eigen klas. Ik had nu de vaste leerkracht en niet weer een invaller. Ik had mijn tas en jas in de kast gelegd in de klas en liep naar de leerkrachten kamer. Daar was miss Street ook niet, ze heet eigenlijk Amy maar de leerlingen zeggen miss Street. Zo ben ik voor hun miss Stephanie, want mijn achternaam was te moeilijk.. miss Harskamp. Ik zou het eigenlijk heel raar vinden als ze me zo zouden noemen.  Op stage in Nederland zeggen ze ook gewoon juf Stèphanie. Maar goed, ik kon Amy dus niet vinden. Ik rondje school, bleek het dat ze in de knutselruimte achterin de klas was. Er is een klein hoekje waar alle knutsel spullen staan, een wasbak en alle verf etc etc. Maar als je daar bent, zie je het niet vanaf de ingang van de klas. Met een foto word het duidelijk.

Toen ik Amy had gevonden en zij bezig was met papier te snijden, liet ik blijken dat ik er was. De leerlingen kwamen om 8.45 binnen. Ik moest strookjes in hun schriften plakken. Boven elke opdracht is een strookje waarbij duidelijk staat uitgelegd wat ze hebben geleerd. Zo word elke pagina duidelijk.
Toen ik daar mee klaar was, was de dag al begonnen. De leerlingen zaten op het tapijt bij de leerkracht. Ze begonnen met iets wat een leerling had meegenomen.

Toen de volgende les begon, kwam er een soort rouleringssysteem. Dit was best raar maar ook wel slim. De leerlingen van 3 klassen  waren verdeeld in 3 groepen. Dit ging om niveau van het vak. De sterke leerlingen zaten bij een leerkracht, de gemiddelde bij een leerkracht en de zwakke bij een leerkracht. Zo kon iedere leerling op zijn eigen niveau leren en werken. Best slim. Dit werd gedaan met schrijven en rekenen. Engels (taal dus) deden ze in hun eigen klas. Zodra rekenen voorbij was, hadden de leerlingen 10 / 15 minuten de tijd om naar buiten te gaan. Ze pakte een stuk fruit en een pakje melk en gingen naar buiten. Alle leerkrachten gingen naar de leerkrachtenkamer er dronken een kop thee. Dit gebeurde allemaal rond 11.00 terwijl dat bij ons om 10.00. Ze kregen ook een heel klein appeltje of peertje.

Toen ze weer binnen kwamen ging miss Street verder met de les. De leerlingen waren bezig met een poëzie, miss Street las er een voor, die oefende de leerlingen in groepjes van 4 en daarna moesten ze voor de klas de poëzie presenteren. Ze konden het aflezen van het bord, maar het ging om het feit hoe ze praten, hoe ze staan en of ze hoorbaar zijn. Groepje voor groepje stonden voor de klas, de leerlingen zaten nog steeds op het tapijt maar dan met hun rug naar het digibord. Behalve de leerlingen die de poëzie aan het presenteren waren, zij stonden met hun gezicht naar het digibord. Groepje voor groepje werd besproken hoe iedereen het deed en of ze zich hielden aan de punten. Als een leerling het niet goed deed, werd dat ook keihard duidelijk gemaakt. Ze zijn echt streng hier. Ze hebben op het whiteboard een klein hoekje waar staat: ‘Calling out’. Als iemand hardop praat wanneer ze stil moeten zijn, komt zijn naam daar te staan. Elke keer dat zijn naam daar staat, gaat er 5 minuten van zijn lunchpauze van af. Als ze er meerdere keren op komen te staan, gaan er dus per keer 5 minuten af. Aan het einde van de ochtend en de middag en tussendoor krijgen de leerlingen een sticker als ze echt goed hun best hebben gedaan. Die krijgen ze op hun kleding en verzamelen ze waarschijnlijk thuis ofzo. Op zich wel leuk maar voor mijn doen te overdreven. Je kan een kind ook complimenteren in plaats van steeds een sticker. Maar dat is hun manier van werken. Zo kregen de leerlingen dus een sticker die goed gepresenteerd hadden.

Voor de middag werd ik gevraagd om de voorkant van een piratenschip van karton te maken. Na de vakantie is het thema piraten en een hoekje van de klas word daarvoor ingericht. Er stonden 2 grote kartonnen platen in het knutselhoekje. Daar kon ik dan de punt mee maken. Het was mij opgevallen dat 1 plaat over zou blijven, dus bedacht ik me dat ik daar een stuurwiel van kon maken. Gelukkig vind ik dat wel leuk om te doen.

Toen de middag was begonnen, gingen de leerlingen weer naar het tapijt. Ze hadden het nog steeds over India en keken er filmpjes over. Ze moesten in hun schrift schrijven en verzinnen van een begin van hun eigen poëzie. Het ging erom dat ze 1 ding (dier of voorwerp) uit India kozen en daar iets voor bedachten. Dus bijvoorbeeld:     1 slapende leeuw.
2 grote olifanten
3 mooie diamanten
En zo maar door tot 10. Morgen gaan we er verder mee.

Aan het eind van de middag, had ik minder te doen en begon ik aan het tekenen van de stuurwiel. Ik vroeg om grote rondjes en kreeg een hoepel. Met middel van een ander rondje, kon ik er een kleiner rondje in maken. Ik had een houder ding getekend die ik los kon uitknippen en met een splitpen de stuur op kon zetten. Zo kon de stuur ook echt draaien. Toen ik klaar was met tekenen, was het alweer 15.00 en gingen de leerlingen naar huis.

Toen iedereen weg was, kon ik ook gaan. Elsa liep met mij mee en we deden wat boodschappen voor de lunch van de rest van de week. We hadden nog met Jason geklets over een prepaid kaart en daarna gingen we boven bedenken waar we nog meer heen wilde in de vakantie. Jammer genoeg is de trein zo duur en ben je afhankelijk van de bussen. Helaas zit je zo 3 uur in de bus als je ergens heen wilt. We moeten nog maar even kijken. We willen sowieso Cheltenham in en naar Gloucester waar een kathedraal staat waar Harry Potter is opgenomen.